• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردي:

گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر ایران/ آغاز فصل جدیدی از روابط بین IMO و ایران

کد خبر: 76505
تاریخ انتشار: 08 سپتامبر 2018 - 11:43 ق.ظ
نسخه چاپی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی نقاط ضعف، قوت، تهدیدهای روبه رو و فرصت‌های پیش روی صنعت حمل و نقل دریایی ایران را تشریح کرد.

به گزارش پورت پرس، وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی که به مناسبت هفتادمین سال تاسیس IMO در تهران برگزار شد ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در نشست خصوصا کی تاک لین دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی گفت: امروز برای سی و سومین سال متوالی شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در جمهوری اسلامی ایران هستیم. به همین دلیل برگزاری این همایش فرصتی را فراهم می کند تا اهداف و برنامه های کشور درخصوص حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گیرد و افکار عمومی نسبت به نقش مثبت سازنده و حیاتی این صنعت آگاهی بیشتری پیدا کنند.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: برگزاری این رویداد همچنین فرصت مناسبی جهت تقدیر از دریاییان تلاشگر است.
آخوندی خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی و زدودن فقر، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه های پنجگانه توسعه کشور جهت تحقق آن‌ها برنامه ریزی شده و دستگاه‌های اجرایی کشور موظف به اجرایی کردن آن‌ها هستند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های دریایی در یک کلام در ریشه کن کردن فقر نقش کلیدی ایفا می کنند.
به گفته آخوندی این صنعت از طریق فعالیت هایی همچون سهم کشتی‌ها، تامین نیروی مورد نیاز کشتی‌ها، بازیافت کشتی‌ها، کشتی سازی، تعمیرات و همچنین ارائه خدمات ایمنی و سایر فعالیت‌ها می تواند برای اقشار مختلف جویای کار ایجاد اشتغال کرده و به عنوان منبع مهم درآمدی برای اکثر اقشار جامعه امکان لازم را فراهم نمایند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: واقعیت این است که صنعت دریانوردی در ذات خود محتاج به نیروی کار فراوان، تجهیزات و ماشین آلات سنگین با دانش برنامه ریزی و مدیریت قوی ایمنی ‌است و لذا این صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و بیکاری را تا حدود زیادی برطرف کند.
وی ادامه داد: نقش صنعت دریایی و کشتیرانی حتی از این مهم تر است. حمل و نقل دریایی به صرفه ترین حمل و نقل کالا و مواد خام در مقادیر زیاد در سراسر جهان محسوب شده و بیشتر تجارت جهانی امروز از طریق دریا به وسیله کشتی انجام می‌شود.
آخوندی افزود:هم اکنون سهم کشتی ها در جابه به جایی کالا به ۹۰ درصد کل تجارت جهانی می‌رسد. جابه جایی کالا در کل قاره همسایه در سال ۲۰۱۷ عدد ۱۰.۳ میلیارد تن بوده است و حمل و نقل دریایی به وسیله ناوگانی با ۱.۶ میلیارد تن ظرفیت بوده است. ضمنا نیمی از تناژ ناوگان جهان تحت مالکیت کشورهای آسیایی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقش حیاتی حمل و نقل دریایی به ویژه در حمل و نقل نفت و مشتقات آن بسیار بیشتر است. براساس آمار موجود بیش از ۶۰ درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می شود که عمدتا نیز تا حد ۹۹.۹ درصد آن به صورت ایمن تحویل داده می شود.
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۲۵۰۰ سال سابقه دریانوردی شناخته شده در امر دریا و دریانوردی و بیش از ۵ هزار کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر بزرگ و تجاری کوچک و صیادی جایگاه ویژه ای در حمل و نقل دریایی دارد. در این بین خلیج فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسوب شده و سالیانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می کنند.
گشودن فصل جدیدی از روابط بین IMO و جمهوری اسلامی ایران
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برا اساس آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۷ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با مالکیت ۲۳۸ کشتی  و ظرفیت بارگیری حدود ۱۹ میلیون تن مقام ۲۱ جهان را به خود اختصاص داده است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با جایگاه بیست و یکم از جمله ۸ خط کشتیرانی اول جهان است و همچنین با ۶ میلیون ۵۸۳ هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم سی و یکمین کشور جهان از این حیث است.
آخوندی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگانی با بیش از ۱۱ هزار فروند شناور غیر کنوانسیونی که عمدتا در آب‌های خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر فعالیت مکی‌کنند که از این جهت بزرگترین ناوگان دریایی منطقه‌ است.
این مقام مسئول ادامه داد: گسترش حمل ونقل دریایی و به کارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های خودی، دادن سفارش ساخت  به کارگروه‌های کشتی سازی داخلی به طور حتم ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق برای مردم کمک شایانی خواهد کرد.
وی افزود: اما این مهم تحقق پیدا نمی‌کند مگر با تامین نیروی انسانی متخصص و با مهارت. انسان‌ها در انجام هر نوع فعالیت و کسب و کار نقش محوری ایفا می‌کنند و از این جهت بر عملکرد انسان‌ها تاثیر می‌گذارد که شناسایی ٖآن می‌تواند در برنامه ریزی و تصمیم‌گیری صحیح موثر باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم در بیان نقاط قوت ایران در حمل‌ونقل دریایی گفت: ناوگان تجاری ایران با داشتن بیش از ۶.۵ میلیون تن ظرفیت ناخاصل در سال ۲۰۱۷ میلادی دارای رتبه  سی و یکم است و همچنین ناوگان تجاری و نفت کش ایران در خاورمیانه بزرگترین است و از نظر سن ناوگان کشتی‌های ملکی ایران در بهترین وضعیت هستند.
این مقام مسئول در بیان دیگر نقاط قوت ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در اکثر کنوانسیون‌های IMO و مهم دریایی و همچنین کنوانسیون کار دریایی سازمان بین المللی کار ملحق شده و قوانین  بین المللی کار دریایی با استانداردهای بین‌المللی به روز کرده است. همچنین حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بین‌المللی استاندارد آموزش، نگهبانی و گواهینامه دریانوردان امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.
آخوندی  همچنین در بیان دیگر نقاط قوت گفت: فراهم کردن زمینه‌های استفاده از حد اکثر توان داخلی در مدیریت ترمینال‌های کانتینری که از آن جمله می‌توان به واگذاری پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی در سال ۹۶ به شرکت‌های بتا و سینا اشاره کرد که با همکاری شرکت‌های خارجی  و بین المللی برای سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های مذکور اقدام کنند. همچنین سرمایه گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند و مشارکت شرکت‌های داخلی از دیگر نقاط قوت ایران است.
وی همچنین کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل‌ونقل بین‌المللی  تا ۵۰ درصد تخفیف برای کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و همچنین تا ۷۰ درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی درعملیات باربری و تخفیفات دیگر را از هفتمین نفاط قوت ایران در حمل‌ونقل دریایی عنوان کرد.
وی همچنین نقاط ضعف ایران را در چهار محور برشمرد و گفت: در اشاعه فرهنگ دریانوردی کشور، نظام مدیریتی غیر روزآمد با نگاه ستنی و بدون توجه به نگاه ساختاری در موضوعات مختلف، وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی  و در نهایت مشکلاتی که باعث می‌شوند جوانان ما کمتر به دریانوردی رقبت نشان دهند تا اینکه دریانوردان پس از چند سال خواستار استقرار در خشکی و کار غیر دریایی شوند از نقاط ضعف ایران است که تلاش داریم آن‌ها را بر طرف نماییم.
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین تهددید‌های روبروی ایران را مطرح کرد و گفت: از جمله  مواردی که واردات و صادرات را تهدید می‌کند، عدم پایبندی ایالات متحده امریکا به برنامه جامع اقداما مشترک ﴿برجام﴾ و بازگشت تحریم‌های ناجوان‌مردانه و اعمال تحریم‌های ثانویه بر خلاف تمام موازین بین‌المللی و حقوق بشری علیه کشورمان است.
آخوندی ادامه داد : پیدایش ائتلاف بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه زنی آن‌ها را بالا می‌برذد گسترش امکان جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر رقیب، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال در رفت‌و آمد آزاد کشتی‌ها از دیگر تهدید‌های پیش روست.
آخوندی فرصت‌های پپیش  رو را نیز در سه محور تشریح کرد و گفت: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه، امکان گسترش ترانشیپ کالا با سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی و امکان پیدا کردن شرکای جدید با سیاست‌های یکجانبه گرایانه امریکا و تمایل بلوک‌های قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یکجانبه گرایی و همچنین ایجاد نظام بین‌المللی چند جانبه گرایانه از فرصت‌های پیش روست.
وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران حوزه دریایی کشور در وضعیت بسیار حیاتی کشور ضمن عنایت به نقاط پیش گفته دست در دست هم به عبور موفق ایران و به ویژه صنعت دریانوردی در شرایط کنونی کمک کرده و موجبات پیشرفت و توسعه این صنعت را فراهم کنند.
وی ضمن تبریک مجدد روز جهانی دریانوردی همه دست‌اندرکاران دریایی اعلام کرد: امیدوارم  حضور آقای کی تاک لین و همراهان ایشان در این فرصت کوتاه اقامت در ایران منجر به گشودن سطح جدیدی از روابط بین IMO و جمهوری اسلامی ایران شود.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس