• نفت خام هر هفته در بورس انرژی عرضه می‌شود
  • نیروی دریایی سپاه آماده دفاع همه‌جانبه از آب‌های ساحلی و سرزمینی است
  • آغاز طرح مطالعات باز آفرینی تعامل «شهر و بندر» در بندر خرمشهر
  • کانال ورودی بندرگاه هرمز تعمیق و ایمن سازی شد
  • معرفی ظرفیت های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
شنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۷
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
  • گزارش تصویری مراسم روز ملی حمل و نقل سال ۹۶ در هتل هما – سازمان بنادر و دریانوردی
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • نفت خام هر هفته در بورس انرژی عرضه می‌شود

  • نیروی دریایی سپاه آماده دفاع همه‌جانبه از آب‌های ساحلی و سرزمینی است

  • آغاز طرح مطالعات باز آفرینی تعامل «شهر و بندر» در بندر خرمشهر

  • کانال ورودی بندرگاه هرمز تعمیق و ایمن سازی شد

  • معرفی ظرفیت های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندر چابهار

  • بیش از ۱۸۶ هزار نفر از مجتمع بندری امام خمینی(ره) بازدید کردند

  • جابجایی کانتینر در بندر شهید رجایی از ۱٫۵ میلیون تی.ای.یو فراتر رفت

  • جابجایی کانتینر به مرز ۳۲۰۰ TEU رسید/ افزایش ۷۸ درصدی ترانزیت و رشد ۹ درصدی صادرات غیر نفتی

  • سرمایه‎گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در پایتخت انرژی ایران

  • اتفاقات خوبی در سازمان بنادر رقم خورده است/ دریا و دریانوردی اشتغال آفرین و افتخارآفرین است

  • کسب رتبه عالی در ارزیابی پایانه های نفتی مجتمع بندری امام خمینی(ره)

  • رفتار عادلانه در توزیع فرصت های دریایی و بندری/ توسعه دریایی رویکرد غالب در توسعه اقتصادی کشور است

  • با الحاق زیر دریایی فاتح به ناوگان نیروی دریایی، امنیت ناوگان تجاری و دریانوردان موثرتر و بیش از پیش صورت می گیرد

  • فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریم قوی تر و منسجم تر عمل کنند/ بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی

  • افتتاح ۲۰ پروژه دریایی و بندری به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان

  • جابجایی ۲۰۰ هزار تن کالا در بنادر کشور/ توسعه بنادر در اولویت است

  • گام بلند آخوندی از وزارت راه به شهرداری تهران

  • یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد ارزش افزوده در پروژه هاست.

  • تلاش سازمان بنادر برای به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم ها/مدیران بنادر با صاحبان کالا و تشکل ها، ارتباط مستمر داشته باشند

  • ورود کشتی حامل کالای اساسی کشور به بندر چابهار 

  • بازدید سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری بوشهر از اسکله کانتینری نگین

  • ۱۲۵ هزار دریانورد دارای گواهینامه داریم/ حداکثر تدابیر امنیتی برای دریانوردان ایرانی

  • پرونده “تجاوز در ایرانشهر” در مرحله تحقیق است / شروع پرونده با یک آدم ربایی بود

  • باید از ظرفیت گردشگری دریایی بهره بیشتری ببریم

  • رضایتمندی مردم؛ هدف اصلی سازمان بنادر است

  • طرح جامع گردشگری دریایی در استان بوشهر اجرا می‌شود

  • زمان برگزاری استیضاح سه وزیر دولت در هفته جاری

  • سکه طرح جدید یک میلیون و ۵۸۸ هزار تومان شد/دلار به ۴۴۹۲تومان رسید

  • اسد در دیدار با جابری انصاری: ترکیه قابل اعتماد نیست

  • برملا شدن ماهیت دیکتاتوری دانشگاه آمریکایی بیروت

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم؛

درآمد ۱۲۰ هزار نفر به‌طور مستقیم متکی بر ته‌لنجی‌ها است

کد خبر: 75786
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۱۴ ق.ظ
نسخه چاپی

خدری با انتقاد از آیین‌نامه اصلاح کالای ملوان، گفت: معیشت ۸۰ درصد مردم بنادر دیلم و گناوه وابسته به همین کالاهای ته‌لنجی است. درآمد ۱۲۰ هزار نفر در استان بوشهر به‌طور مستقیم متکی بر ته‌لنجی‌ها است.

پورت پرس –  حکایت مبارزه با قاچاق کالا، حکایت غریبی است در ایران. گرچه به‌گواه بسیاری گزارش‌ها و بررسی‌ها، از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در قوه مجریه، قاچاق کالا تا حد بسیار زیادی کاهش یافته، اما یکی از مشکلاتی که همچنان تداوم یافته، نادیده گرفتن منافع مردم محلی در امر مبارزه با قاچاق کالا است. در بسیاری از بنادر شهرهای جنوبی ایران، به‌خصوص شهرها و بنادر کوچکی مثل دیلم، گناوه و هندیجان، حیات اقتصادی مردم وابسته به سهمیه کالایی است که ملوانان می‌توانند در سفرهای دریایی خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ارمغان بیاورند. این کالاها که اصطلاحا ته‌لنجی نامیده می‌شود در نبود مشاغل حوزه کشاورزی و صنعت، نقش بسیار مهمی در تداوم زندگی و پویایی اجتماعی و اقتصادی این مردم و شهرهایشان دارند. اما سهمیه کالای ته‌لنجی از جمله موارد اختلاف همیشگی بین مردمان و نمایندگان این شهرها از یک‌سو و دولت مرکزی از سوی دیگر بوده است. کم مواردی نبوده است که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دولت‌ها بر روی ته‌لنجی‌ها، واکنش مردم محلی را برانگیخته و موجب سازمان‌دهی اعتصاب‌هایی از سوی آنها شده است. با این وجود، به نظر می‌رسد در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و مصوبات دولتی بی‌التفات به معیشت مردم تنظیم و اجرایی می‌شوند.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری (عضو هیئت رئیسه فراکسیون بنادر دریانوردی، دبیر کمیسیون انرژی و نماینده حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره آیین‌نامه اصلاح کالای ملوان که طی روزهای اخیر اصلاحیه آن از سوی دولت ابلاغ شده، اظهار داشت: این مصوبه شش‌ماه است که اجرایی شده‌ و موجب نارضایتی ملوانان و شهروندان و راکد شدن بازار شهرهای جنوب شده است. ۸۰ درصد مردم دو شهر بندر دیلم و بندر گناوه از طریق همین کالاهایی که ملوانان با خود از سفرهای دریایی‌شان می‌آورند امرار معاش می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون بنادر دریانوردی، تاکید کرد: ما نه به‌دنبال ابطال، بلکه اصلاح این مصوبه در راستای ساماندهی بودیم و جلسات متعددی با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشته‌ایم. در همین راستا، به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، پیشنهاداتی داده‌بودیم. در واقع، با همه مسئولان ذیربط جلسه برگزار کرده‌ایم. باید راهکارهایی نیز در همین زمینه تعبیه شود که نه حقوق دولت در آن تضییع شود و نه مردمی که تمام درآمدشان وابسته به کالاهای مذکور است.

وی افزود: این اقدامات به بهانه مبارزه با قاچاق کالا صورت می‌گیرد در حالی که آنچه را که در این عرصه باید لحاظ کرد اینست که میزان کالاهای ته‌لنجی اصلا قابل قیاس با رقم قاچاق کالایی که در کشور اعلام می‌گردد. در حالی که بخش صنعتی‌ای برای ایجاد اشتغال در این مناطق وجود ندارد ته‌لنجی‌ها اشتغال بسیار خوبی را –چه کاذب یا واقعی- در شهرهای مرزی ایجاد کرده‌اند. تنها چیز موجود همان لنج‌ها‌ی سنتی و قدیمی و کالای همراه ملوان است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در استان بوشهر نزدیک به ۳ هزار لنج موجود هستند. در هر کدام از این لنج‌ها عموما ۸ نفر کار می‌کنند که با در نظر گرفتن تعداد لنج‌ها، حدودا ۲۴ هزار نفر می‌شوند. اگر اندازه خانوار این افراد را ۵ نفر در نظر بگیریم به عدد ۱۲۰ هزار نفر می‌رسیم. در نتیجه می‌توان به‌طور تقریبی گفت حدود ۱۲۰ هزار نفر به‌طور مستقیم از قبل این ته‌لنجی‌ها زندگی می‌کنند. حال اگر کسبه و دیگرانی را که به‌طور مستقیم از طریق این ته‌لنجی‌ها زندگی خود را می‌گذرانند حساب کنیم به عدد بسیار بزرگ‌تری می‌رسیم. در واقع باید گفت در استان بوشهر درآمد مردم از این طریق است.

خدری افزود: تلاش کردیم مطالبات لنج‌داران را در پیشهاداتمان بگنجانیم. برای مثال، مساله قیمت بالای سوخت بود که از دولت خواسته‌ایم آن را به‌قیمت داخلی با لنج‌داران حساب کند تا هزینه رفت‌و‌آمد و سفرهای دریایی، برای آنها مقرون به‌صرفه گردد. مساله دیگر میزان سهمیه کالای ته‌لنجی بود. اکنون سهمیه‌ای که برای ملوانان بعد از اصلاحات آیین نامه در نظر گرفته شده، ۱۵ میلیون تومان است. به‌نظر ما این سهمیه باید افزایش یافته و به سی‌میلیون تومان برسد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در پایان، اظهار داشت: ما در فراکسیون شهرهای مرزی به‌دنبال تهیه طرحی هستیم که این مساله را قانونمند کرده تا دیگر آسیبی به مردم وارد نشود./ ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • نفت خام هر هفته در بورس انرژی عرضه می‌شود
  • نیروی دریایی سپاه آماده دفاع همه‌جانبه از آب‌های ساحلی و سرزمینی است
  • آغاز طرح مطالعات باز آفرینی تعامل «شهر و بندر» در بندر خرمشهر
  • کانال ورودی بندرگاه هرمز تعمیق و ایمن سازی شد
  • معرفی ظرفیت های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندر چابهار
  • بیش از ۱۸۶ هزار نفر از مجتمع بندری امام خمینی(ره) بازدید کردند
  • جابجایی کانتینر در بندر شهید رجایی از ۱٫۵ میلیون تی.ای.یو فراتر رفت
  • جابجایی کانتینر به مرز ۳۲۰۰ TEU رسید/ افزایش ۷۸ درصدی ترانزیت و رشد ۹ درصدی صادرات غیر نفتی
  • سرمایه‎گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در پایتخت انرژی ایران
  • اتفاقات خوبی در سازمان بنادر رقم خورده است/ دریا و دریانوردی اشتغال آفرین و افتخارآفرین است
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس