• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

صیادان: اگر بگوییم، مجوزهایمان را باطل می‌کنند!

کد خبر: 75575
تاریخ انتشار: 08 مه 2018 - 9:00 ق.ظ
نسخه چاپی

“حضور کشتی‌ها و صیادان چینی در خلیج‌فارس و صید غیرمجاز آنها” که آسیب جدی به دریا وارد کرده، ماه‌هاست مطرح شده که در پی آن مسئولان بارها آن را تکذیب و اعلام کرده‌اند که ” اجازه صید غیرمجاز ترال‌کف به هیچ شناوری در آبهای شمالی و جنوبی کشور داده نمی‌شود” اما صیادان بنادر جنوبی تاکید دارند که ” با چشمان خود شناورها و صیادان چینی را در حال صید غیرمجاز دیده‌اند اما نمی‌توانند بگویند چون مجوزهای صیدشان باطل می‌شود”!

به گزارش پورت پرس به نقل از ایسنا، صید و صیادی به ویژه در آب‌های جنوبی کشور نه تنها جزو مشاغل سخت و طاقت فرساست بلکه تنها شغل و منبع درآمد بندرنشینان محسوب می‌شود و به همین دلیل اقتصاد دریا می‌تواند آثار زیادی روی زندگی‌شان بگذارد اما چند ماهی است که حضور صیادان چینی با شناورهایشان در خلیج فارس و دریای عمان و انجام صید “ترال کف” (تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود) به یکی از مهمترین اخبار و البته ناخوشایندترین آنها برای صیادان جنوبی کشور تبدیل شده است، چراکه آن‌ها می‌گویند “خودشان سال‌هاست به دنبال دریافت مجوز صید از سازمان شیلات هستند اما در صف‌های طویل گیر کرده و هنوز نتوانستند مجوزی دریافت کنند”.

هیچ شناور چینی حق صید در آبهای ایران را ندارد

البته شاپور کاکولکی – معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات – در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چرا به شناورهای چینی و صیادان چینی مجوز صید آن‌هم صید ترال‌کف در آب‌های جنوبی کشور داده شده است؟ اعلام کرد: هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، البته طی ماه‌های اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام می‌دادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استان‌ها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقه‌ای داده نمی‌شود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد می‌کنیم و پروانه صید آنها باطل می‌شود.

کاکولکی اظهار کرد که اساسا سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.

شناورهای چینی اجاره به شرط تملیک هستند

معاون شیلات ایران تصریح کرده که اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود و همه درآمدش به جیب ایران می‌رود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد که به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا که هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.

صیادان چیز دیگری می‌گویند…

این اظهارات در حالی مطرح شده که صیادان بنادر جنوبی کشور چیز دیگری می گویند و به شدت از حضور صیادان و شناورهای چینی، صید غیرمجاز “ترال کف” و بی نتیجه بودن پیگری ها و شکایاتشان ناراحتند.

یکی از صیادان بندر پارسیان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: چرا کشتی های چینی باید به آب های ایران وارد شوند و به صید “ترال کف” که همه چیز را از بین می برد بپردازند حال آنکه این نوع صید ممنوع است! چرا باید صیادان خارجی با کشتی های خود به راحتی در آب های ایران صیادی کنند و هیچ کس با آن ها کاری نداشته باشد اما به محض اینکه یک صیاد ایرانی از مرز آبی کشورهای حاشیه خلیج فارس عبور کند، آن را توقف کرده و دادگاهی می کنند؟

او که به نظر می رسید دیگر امیدی به این دریا و درست شدن وضع معیشتش ندارد، افزود: سال‌ها پیش برای صیادی نیازی به سفرهای طولانی نبود، چرا که به راحتی در آب های نزدیک ماهی برای صید وجود داشت اما امروز باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از بندر دور شویم تا بتوانیم صید کنیم.

صیادان چینی تازه جا خوش کرده‌اند و نمی‌روند!

صیاد دیگری در بندر کنگ در جواب به همین سوال، اینگونه درد دلش را باز کرد که هیچ فایده ای ندارد و هر چه بنویسید و بگویید صیادان چینی که تازه جا خوش کرده اند از این جا نمی روند و فقط از این می ترسم که در آینده باید چگونه خرج خود و خانواده هایمان را در بیاوریم و بچه های ما باید چند برابر ما به عمق دریا سفر کنند؟ آن ها هر چه صید می کنند با خودشان می برند و بارها با آن ها درگیر شده ایم که چرا با صید غیر مجاز کف دریا را هم آسیب می زنید اما گوششان بدهکار نیست و زورمان به آن ها نمی رسد.

او که به گفته خودش تنها نان آور خانواده شش‌ نفره‌اش است، گفت: نمی داند چه کاری باید انجام دهد فقط این را می داند که اگر صید غیر مجاز چینی ها ادامه داشته باشد دیگر خبری از صید و صیادی در جنوب نیست و آن ها تنها امیدشان به خلیج فارس و دریای عمان است.

با دم شیر بازی می‌کنید؛ بیخیال این مساله شوید!

در بندر حسینه از صیادی که از حرف زدن می ترسید، پرسش شد که چرا به حضور صیادان چینی اعتراض نمی کنید مگر آن ها را ندیدی؟ اینگونه پاسخ داد: از هر جا و به هر روشی پیگیری می کنیم به جایی نمی رسیم، حتی تا دادستانی هم رفتیم اما برخی به ما می گویند با دم شیر بازی می‌کنید و بیخیال این مساله شوید!

او افزود: اگر جایی هم حرفی از این مساله بزنیم یا آنکه خیلی پاپیچ شان شویم، مجوز صید ما را باطل می کنند و آن وقت ما می مانیم یک زندگی که نمی دانیم باید دخل و خرجش را چگونه باهم تنظیم کنیم. بسیاری از صیادان از آنجا که صیادی درآمد چندانی برایشان ندارد شغل دوم و سوم دارند و خود من با جوشکاری در کنار صیادی درآمدم را بیشتر کرده ام.

به گزارش ایسنا، داستان مبهم و نامشخص صیادان جنوبی و درگیری آن ها با صیادان و شناورهای چینی به نظر می رسد که همچنان ادامه دارد و اگر صید ترالی که سازمان شیلات آن را اعلام کرده ادامه داشته باشد با توجه به آسیب های جدی اش به دریا، صیادان تا ۱۶ سال بعد از انجام این صید دیگر نمی توانند چیزی از آن منطقه از دریا برداشت کنند.

بنابراین سازمان شیلات و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید نسبت به این مساله پاسخگو باشند و یک بار برای همیشه تکلیف این مساله را که صیادان و زندگی شان را با خود درگیر کرده است، روشن کنند. همچنین از معیشت صیادان هم بگذریم، محیط زیست دریا و ذخایر ارزشمند کشورمان زیر سوال است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس