• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
یکشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۹
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

ترخیص کالا در گمرکات روان شد/رسوب کالا نداریم

کد خبر: 76556
تاریخ انتشار: 12 سپتامبر 2018 - 10:23 ق.ظ
نسخه چاپی

یک مقام مسئول در گمرک ایران با بیان اینکه ترخیص کالا در گمرکات روان شده است، گفت: رسوب کالا نداریم.

به گزارش پورت پرس به نقل از صدا و سیما، علی معقولی با حضور در برنامه تیتر امشب درباره آمار کالای انبارشده گمرکات کشور گفت: بررسی های میدانی رصد شده علاوه بر نظارت بر ترخیص کالا مرکز پایش کلیه روند ترخیص کالا را چک می کند؛ بر این اساس، درباره کالای اساسی و مواد صنعتی و دارویی مشکلی از نظر ترخیص نداشته و با توجه به شرایط فعلی کشور شرایط ترخیص را تسهیل کرده ایم.

این مقام مسئول در گمرک ایران افزود: ما توقف در ترخیص نداشتیم؛ بلکه فقط یک وقفه ترخیص از ۱۶ تا ۲۹ مرداد داشتیم و از ۲۹ مرداد روند ترخیص سریعتر شده است.

معقولی گفت: کالاها مدام در گمرک درحال ترخیص است. وقتی کشتی از کالاها وارد گمرک می شود، همزمان کشتی از کالاها هم بارگیری می شود؛ بنابراین در گمرک رسوب کالا نداشته ایم. وقفه در ترخیص برطرف شده و ترخیص در حال انجام است.

معقولی گفت: در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی طبق مصوبه ای که گرفتیم با حداقل اسناد حتی با یک بارنامه بتوانند کالا را ترخیص کنند و با این روش، با ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم. از ۲۹ مرداد روان سازی در ترخیص صورت گرفته ولی معافیت همان مابه التفاوت است که بر اساس لیست تعرفه انجام می شود.

صدور بیش از ۱۸۰ دستورالعمل

همچنین حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی دیگر مهمان برنامه گفت: شواهد میدانی نشان می دهد که در ۵ ماه گذشته بیش از ۳۰ دستورالعمل را بخشنامه ارزی داشته ایم و برای گمرک و مبادی گمرکی هم بخشنامه ها منعکس می شود و در مجموع در سیاست های ارزی و گمرک بیش از ۱۸۰ دستورالعمل و بخشنامه داشته ایم.

وی افزود: بخشنامه های ابلاغ شده در مرحله اجرا شاید فرایند را کندتر کند و حجم گسترده اعتراضات واردکنندگان و فعالان اقتصادی مبنی بر محصولات منعکس شده قابل لمس است و نشان میدهد که گلوگاه یا رسوب کالا در گمرک ایجاد شده که اختلالی در روند ترخیص کالا بوجود امده است.

سلاح ورزی افزود: در دو ماه گذشته در رابطه با واردکنندگان کالاهای اساسی نسبت به ۴ درصد مالیات علی الحساب اعتراضاتی داشته که این فعالان نسبت به نقدینگی دچار مشکل شده اند و همین ۴ درصد مالیات ماههای اخیر موجب افزایش قیمت کالاها شد؛ بر این اساسدر ۲۹ مرداد تعدای از کالاهای وارداتی از مالیات معاف و یک سری اقلام دیگر نیز استثنا شدند ولی برخی کالاها همچنان مجبور به پرداخت مابه التفاوت هستند که دچار مشکل شده اند.

وی در ادامه گفت: تعدد مقررات دلیل اصلی وقفه در روند ترخیص کالا از گمرک است که مشورت نکردن با ذی نفعان و گروههای صاحب تجربه موجب این مشکلات شده است. بر این اساس، تمام رویه های دنیا نیز بر اساس تجربه است. ما موضوع پیمان سپاری را در دو مقطع تست کرده ایم با وجود جواب ندادن بازهم دو روز گذشته بانک مرکزی بخشنامه پیمان سپاری را برای صادرکنندگان صادر کرده که صادرکنندگان خوشنام با این کار به حاشیه می روند و فساد اداری بیشتر می شود.

سلاح ورزی در ادامه گفت: در رسوب کالا شاید یک سوم کالاهای گمرک از پرداخت مابه التفاوت مستثنی شده اند اما بیشتر کالاها هنوز شامل مابه التفاوت هستند که به دلیل قادر نبودن واردکننده نسبت به پرداخت مابه التفاوت منجر به افزایش قیمت کالا می شود.

وی افزود: مجموعه ای از اعتراضات طیف گسترده ای واردکنندگان را تشکیل می دهند که توان مالی پرداخت مابه التفاوت را ندارند که در صورت پرداخت نیز ورشکست خواهند شد.

سلاح ورزی گفت: با توجه به اینکه فعالان اقتصادی نسبت به خرید و فروش تعهد داده اند و برنامه ریزی ها تا ترخیص کالا بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است، با بخشنامه جدید دولت مبنی بر پرداخت مابه التفاوت مشکلاتی برای فعالان اقتصادی و جامعه پیش می آید که گرانی کالاها نتیجه این امر است.

مجتبی خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت مهمان تلفنی برنامه گفت: همکاران ما در گمرکات در هفته های گذشته با مصوبات مختلف تلاش کردند که زمینه تسریع تخلیه کالاها در گمرکات را فراهم کنند و در این مدت روند خروجی گمرکات تسریع شده است.

وی گفت: پنج دلیل عمده موجب تجمع کالا در مناطق گمرکی شده است. در ۲۲ فرودین۱۳۹۷ در نظام جدید ارزی مقرر شد که واردات در قالب ثبت سفارش بانکی انجام شود و بدون انتقال ارز که در گذشته به عنوان ارز متقاضی واردات می شد انجام نشود بنابراین بخشی از کالاهایی که واردکنندگان آورده بودند در سامانه های جدید تعریفی برایش نشده است که بر اساس مصوبات مختلف سعی شد مشکلاتشان حل شود.

خسروتاج ادامه داد: آخرین مصوبات در چند شب گذشته در هئیت وزیران صادر شد و بر اساس آن به کلیه کالاهای موجود در گمرکات اجازه داده شد تا به کسانی که به صورت ارز متقاضی آورده اند اجازه ترخیص داده شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: گروه دوم شامل ۱۳۰۰ قلم کالایی است که ممنوع شد و یکسری از افراد نسبت به واردات آنها اقدام کرده اند که بارنامه آنها قبل از این تاریخ بود، در این مورد هم سعی شد کالاهای آنها ترخیص شود.

وی گفت: گروه سوم کالاهایی است که واردکنندگان بر حسب اعتبارشان بصورت نسیه از فروشندگان خارجی خریداری کردند و خریداران نسبت به پرداخت بدهی خود باید برای تهیه ارز به صرافی ها مراجعه می کردند که صرافی ها در هفته های گذشته تعطیل بودند.

خسروتاج گفت: گروه چهارم کسانی بودند که تصور می کردند در سامانه ارز نیما می توانند به راحتی ارز تهیه کنند، بنابراین قبل از تامین ارز ثبت سفارش کرده بودند و کالاهای آنها در گمرک مانده بود. گروه پنجم مربوط به کالاهای اساسی کشاورزی است که در روال گذشته ابتدا این کالاها به گمرک کشور وارد و سپس تامین ارز می شد که بدلیل مشکل در ارتباطات بانکی این کار هم با مشکل روبرو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس