• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
چهارشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۹
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك مطرح کرد:

تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر کریدورهای بین‌المللی

کد خبر: 74169
تاریخ انتشار: 05 نوامبر 2017 - 12:05 ب.ظ
نسخه چاپی

سخنرانی وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌کنند پس به این نتیجه می‌رسیم که باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.

به گزارش پورت پرس، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با حضور در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیک در ایران طی سخنرانی برگزاری این گونه همایش‌ها را نمونه یک همکاری واقعی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: قطعا برگزاری چنین همایش‌هایی جهت ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها، بررسی مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌های درست برای توسعه در کشور خواهد بود که امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. ما همچنین در وزارت راه وشهرسازی در کنار فدراسیون جلساتی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزار خواهیم کرد.

آخوندی در تشریح رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان کرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیک و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است که ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته و همچنین به کشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. کشور ما همچنین فاصله نزدیکی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین کشور چین به عنوان مرکز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیک است که همگی این موارد در کنار هم موقعیت استراتژیک کم‌نظیری را به ایران داده است.

وی با تاکید براینکه مزیت نسبی به هیچ وجه کفایت رفع مشکلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌کند گفت: بدون شک باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر کریدورهای بین‌المللی فراهم کنیم.

وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای که افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌کنند پس به این نتیجه می‌رسیم که باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.

آخوندی ادامه داد: زمانی که به سمت مزیت‌های رقابتی حرکت می‌کنیم تمام شاکله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت تاثیر قرار گرفته و باید تغییر کند. بنابراین ما در کنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی اعم از بندر، جاده، ریل و… باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاکمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی کارکرد در سطح جهانی که مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد گفت: همچنان شاهد هستیم که آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته است که ایجاد زیربنا به تنهایی کفایت نمی‌کند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیکی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، کنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت آپ‌ها در حوزه حمل ونقل است که دارای اهمیت خواهد بود.

وی اهمیت به موارد مذکور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت جهت تمرکز در شبکه‌سازی، امور نرم‌افزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرآیندها، توجه به زنجیره تامین و شناسایی حلقه‌های ضعیف در این زنجیره و همچنین توجه به بخش خصوصی راه‌اندازی شده و این مسیر را رهبری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام کرد: تصور می‌کنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی که دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امکان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نکته ما در این مسیر به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود که ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: اینکه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقلی باید امکان ردیابی بار و مسافر و هر کانتینری در لحظه وجود داشته باشد حرف درستی است که ما نیز باید به آن توجه کرده و این بخش را تکمیل کنیم. هرچند در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته‌ایم ولی هنوز نمی‌توانیم ادعای رقابت با بهترن‌های دنیا را در این حوزه داشته باشیم.

وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نکته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فکر می‌کنیم در لجستیک جدید که مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلی‌ترین کاری است که ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.

وابستگی آینده حمل و نقلی جهان به کسب و کارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی در این راستا ادامه داد: حدود یک ماه و نیم گذشته همه مدیران خود را مکلف کردم تا هر شهروند و فعال اقتصادی که به هر دلیلی به اطلاعات نیاز دارد در صورتی که اطلاعات محرمانه‌ای نباشد باید در اختیار قرار دهد چراکه ماده اولیه فعالیت کسب و کارهای نوپا، اطلاعات لحظه‌ای بوده و به همین دلیل اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارتخانه باید به صورت جدید دنبال شود.

آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه وشهرسازی از شکل‌گیری کسب وکارهای نوپا در کشور بیان کرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شکل‌گیری این کسب و کارها در کشور وجود داشته باشد ولی به تصور من آینده حمل ونقلی جهان به کسب وکارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی وابستگی دارد و اگر ما می‌خواهیم که شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم باید این موضوع را عملیاتی کنیم که خوشبختانه گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقیاس در این حوزه اعلام کرد: زمانی که می‌خواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران عبور دهیم در نهایت نیاز به بنگاه‌هایی داریم که بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند، بنگاه‌هایی که قطعا نمی‌توانند دولتی بوده و باید توسط بخش خصوصی اداره شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت امکان شکل‌گیری سرمایه در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه باید بگوییم که شاید امکان تشکیل کسب و کارهای متحد استراتژیک بتواند در این دوره بخش زیادی از موضوع را حل کند، در این راستا امیدوارم که این همایش منجر به شکل‌گیری این اتحاد بین ایران و سایر کشورها شده و بحث اقتصاد مقیاس در رابطه با ایران را نیز ایجاد کند.

وی ادامه داد: ممکن است در این مسیر گزارش‌های بسیاری از ایجاد زیرساخت‌های محتلف توسط دستگاه‌های گوناگون داده شود ولی نکته مهم در این زمینه خوانش فعالان اقتصادی و حمل و نقلی در این میان بوده که عمدتا نیز از اقدامات همین فعالان اقتصادی برگرفته می‌شود.

به گفته آخوندی همفکری با فعالان حمل و نقلی در ایران، شناسایی موانع و ارزیابی شرایط جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه کارکرد بخش خصوصی یکی از رویکردهای ما در زنجیره تأمین و لجستیک به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه اگر تنوانیم شاخص LPI را در کشور ارتقا دهیم سرمایه‌گذاری‌های ما در زمینه زیرساخت با نرح بهره‌وری بسیار کمی مواجه خواهد بود گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال موفقیت و ارتقای شاخص عملکردی در بخش حمل و نقل کشور بوده و به همین دلیل مدیریت کریدور را به عنوان تدبیر جدیدی در این بخش اتخاذ و به کار گرفته‌ایم تا ضمن شناسایی تنگناهای موجود در این این محورها به حل و رفع آن‌ها بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی رسیدن به یک اتفاق نظر در حوزه رقابت در کشور را امری ضروری در بخش حمل و نقل دانست و گفت: در کشور ما از بخش خصوصی بسیار صحبت می‌شود ولی به واقع باید به دنبال معنای حقیقی این واژه بگردیم، بخش خصوصی به معنای یک محیط کسب و کار ۱۰۰ درصد رقابتی است که از این طریق بهترین خدمت را با کمترین قیمت به بهره‌برداران ارائه می‌کند، ولی این در حالی است که در کشور ما قیمت‌ها به شدت دست کاری شده و همچنان صدا و سیما بحث چگونگی قیمت‌گذاری و کنترل آن‌ها را از سوی دولت ترغیب می‌کند.

آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفت

وی در این باره افزود: خوشبختانه اخیرا بحث آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفت‌هایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مسئله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به دنبال مداخلات دولت در بازار قیمت‌گذاری هستند، امری که به شدت با اهداف شکل‌گیری و فعالیت بخش خصوصی مغایرت دارد.

آخوندی با اشاره به این مطلب که مداخله دولت در قیمت‌ها تنها بازار مکاره‌ای است که دارای ذی‌نفعان متعدد بوده گفت: همواره با ورود دولت به این بخش برخی از فعالان بخش خصوصی و مردم سود برده و برخی دیگر زیان می‌بینند به همین دلیل این اقدام به عنوان مانع اصلی در جهت توسعه و ترانزیت عمل کرده و بدون شک امکان رشد بخش خصوصی را نیز به صورت جدی می‌گیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود خروج دولت از بخش قیمت‌گذاری و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت بخش خصوصی را مهمترین خواسته این بخش دانست و گفت: بدون شک بخش خصوصی باید اینگونه فکر کرده و از رقابت کامل حمایت کند چراکه رقابت ناقص در بلند مدت به نفع بخش خصوصی نخواهد بود.

آخوندی وجود یک فضای رقابتی را لازمه اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار در کشور دانست و افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی در کنار مباحث مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی به بحث حمل و نقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تأمین، شبکه‌سازی، محیط حقیقی کسب و کار، شبکه تبادل اطلاعات، مهارت، حمایت از منافع معرف کننده و عرضه کننده، سرعت، دقت و امنیت که از بحث‌های زیرساخت‌های نرم‌افزاری به شمار می‌روند نیز توجه داشته و امید داریم تا بتوانیم به کمک فعالان بخش خصوصی آن را پیش ببریم.

آخوندی همچنین در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل بیان کرد: خوشبختانه امکان گسترده‌ای از روابط را در بندر چابهار(سواحل مکران) ایجاد کرده و امروز شاهد ورود دومین محموله باری از سمت هند به افغانستان بودیم، هرچند که به تصور من این اتفاق و بندر چابهار کافی نبوده و ما باید ضمن توجه به تداوم این زنجیره تأمین شرایط لازم برای ورود فعالان اقتصادی در زجیره لجستیک را فراهم کنیم.

امکان لجستیکی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر امکان لجستیکی خوبی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی (ره) ایجاد شده که امکان هرگونه فعالیت در این حوزه را فراهم می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: در بندرعباس نیز ۲۴۰۰ هکتار اولیه تجهیز و به دنبال فراهم کردن تجهیزات ۲۴۰۰ هکتار دوم هستیم که وضعیت مشابه آن در بندر شمال نیز در حال انجام و پیگیری است.

عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ۱۴ هزار هکتار در فرودگاه امام خمینی (ره) در نزدیکی تهران را فرصت مناسبی برای کسب و کار سبز و مطابق با محیط زیست مبتنی بر نرم‌افزار را حوزه لجستیکی دانست و افزود: در حال حاضر وجود ۱۵۰۰هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه شرایط بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که ما نیز از ورود این فعالان استقبال می‌کنیم.

وی با تأکید براین نکته که بندر شهید رجایی و بنادر دریای خزر و همچنین مناطق لجستیکی واقع در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای فرصت خوبی برای ورود بخش خصوصی به وجود آورده است گفت: به اعتقاد من موقعیت جغرافیایی ایران اگر با قدرت رقابتی خود تلفیق شود یکی از بخش‌های پیشتاز توسعه اقتصادی را پدید خواهد آورد، به همین دلیل من از شما درخواست می‌کنم تا در این حوزه گام‌های جدی و بزرگ برداشته و بدانید که دولت به طور تمام قد از توسعه صنعت و لجستیک حمایت کرده و به اقتصاد رقابتی اعتقاد دارد و همچنین به هیچ وجه به دنبال قیمت‌گذاری در بازارها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس