• تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی‌ و فرودگاه‌ها‌
  • موج بندرداری نوین در ایران، بعد از انقلاب شکل گرفت/ از فرصت برجام برای تجهیز بنادر به خوبی بهره بردیم
  • تعامل شهر و بندر در توسعه بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران/ گره گشایی از ترافیک ورودی بندر شهید حقانی
  • راه اندازی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در بندر شهید رجایی برای نخستین بار
  • جزییات برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی ٢٨ بهمن در تهران
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
یکشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
  • گزارش تصویری مراسم روز ملی حمل و نقل سال ۹۶ در هتل هما – سازمان بنادر و دریانوردی
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی‌ و فرودگاه‌ها‌

  • موج بندرداری نوین در ایران، بعد از انقلاب شکل گرفت/ از فرصت برجام برای تجهیز بنادر به خوبی بهره بردیم

  • تعامل شهر و بندر در توسعه بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران/ گره گشایی از ترافیک ورودی بندر شهید حقانی

  • راه اندازی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در بندر شهید رجایی برای نخستین بار

  • جزییات برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی ٢٨ بهمن در تهران

  • نجات جان ۹ دریانورد مضطر شناورهای به گل نشسته در بندرعباس بر اثر طوفان

  • برگزاری دوره آشنایی باطراحی و ساخت انواع شناورهای فایبرگلاس و فلزی در بندر بوشهر

  • ارائه بسته پیشنهادی به سازمان بنادر برای حمایت از بخش خصوصی در بندر خرمشهر

  • ۴۰ سال اقدامات سازمان بنادر در بخش زیرساخت بنادر کشور

  • افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۳۴ میلیون تن 

  • ورود دومین کشتی لاینر به صورت مستقیم از هند به بندر چابهار/ ترانزیت مستقیم کالا از بندر چابهار

  • قطع کامل وابستگی شناورهای ایرانی به داک‌های خارجی تا ۲ سال آینده

  • پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی(COMCEC) تصویب شد

  • ۷۶۰ میلیارد ریال پروژه‌های آماده بهره‌برداری در بندر خرمشهر 

  • آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه چوب خشک‌کنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر

  • جابجایی ۲۰۰ هزار تن کالا در بنادر کشور/ توسعه بنادر در اولویت است

  • گام بلند آخوندی از وزارت راه به شهرداری تهران

  • یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد ارزش افزوده در پروژه هاست.

  • تلاش سازمان بنادر برای به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم ها/مدیران بنادر با صاحبان کالا و تشکل ها، ارتباط مستمر داشته باشند

  • ورود کشتی حامل کالای اساسی کشور به بندر چابهار 

  • بازدید سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری بوشهر از اسکله کانتینری نگین

  • ۱۲۵ هزار دریانورد دارای گواهینامه داریم/ حداکثر تدابیر امنیتی برای دریانوردان ایرانی

  • پرونده “تجاوز در ایرانشهر” در مرحله تحقیق است / شروع پرونده با یک آدم ربایی بود

  • باید از ظرفیت گردشگری دریایی بهره بیشتری ببریم

  • رضایتمندی مردم؛ هدف اصلی سازمان بنادر است

  • طرح جامع گردشگری دریایی در استان بوشهر اجرا می‌شود

  • زمان برگزاری استیضاح سه وزیر دولت در هفته جاری

  • سکه طرح جدید یک میلیون و ۵۸۸ هزار تومان شد/دلار به ۴۴۹۲تومان رسید

  • اسد در دیدار با جابری انصاری: ترکیه قابل اعتماد نیست

  • برملا شدن ماهیت دیکتاتوری دانشگاه آمریکایی بیروت

فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری شد

کد خبر: 73298
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۱۹ ب.ظ
نسخه چاپی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری شد. بندر چابهار بزرگ‌ترین پروژه اجرایی کشور در ۴ سال اخیر معرفی شده است.

به گزارش پورت پرس، بهروز آقایی با اعلام اینکه فاز مطالعاتی بندر چابهار قبل از سال ۸۶ از سوی ۷ مشاور بین‌المللی انجام شده، اظهار داشت: عملیات بندر سازی در بندر چابهار یکی از بزرگترین و مدرن ترین عملیات در کشور است.

وی با اشاره به احداث هزار و ۶۵۰ متر موج‌شکن با هزینه ۵۰ میلیون دلار در فاز اول بندر چابهار، افزود: فاز نخست این بندر از سال ۸۶ آغاز شد و هم اکنون پنج کیلومتر داک گذاری استحصال شده است که در نتیجه آن ۲۰۳ هکتار اراضی با دریافت مجوزهای زیست‌محیطی و هماهنگی ارگان‌های مربوطه طی عملیات احداث بندر ایجاد شد.

آقایی ادامه داد: در احداث بندر چابهار تلاش شد بهترین و کم‌هزینه‌ ترین شیوه‌ها برای استحصال اراضی در نظر گرفته شود به همین منظور از گل‌ و لای لایروبی ساحل آن اراضی استحصال شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان حجم عملیات لایروبی را ۱۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و تاکید کرد: ۱۰۰ میلیون دلار هزینه این لایروبی بوده که از نظر حجم و زمان بزرگ‌ترین عملیات لایروبی بنادر کشور محسوب می شود.

وی اضافه کرد: ماحصل مجموع این عملیات هزار و ۷۰۰ متر اسکله، دو اسکله کانتینری سوپرپست پاناماکس و سه اسکله جنرال است که ظرفیت بندر چابهار را به بیش از ۸ میلیون تن می‌رساند، در صورت آماده بودن پسکرانه این ظرفیت تا ۱۵ میلیون تن قابلیت افزایش دارد که این به میزان کل ظرفیت بنادر شمالی کشور است.

به گفته آقایی آبخور بندر چابهار در حال حاضر ۱۶٫۵ متر در فاز اول است که در فاز دوم به ۱۸ متر ارتقا خواهد یافت.

وی در این باره توضیح داد: این به معنای بزرگ‌ترین و بیشترین آبخور در کل بنادر کشور است که این اجازه را به بندر چابهار می‌دهد پذیرای انواع کشتی‌های کانتینری و جنرال کارگو باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به برکت نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت‌ها پروژه بندر چابهار از سال ۸۶ تا ۹۲ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت؛ تصریح کرد: از سال ۹۲ و از زمان تصدی دولت یازدهم تاکنون ۶۵ درصد در احداث بندر چابهار پیشرفت حاصل شده است.

آقایی ادامه داد: در سال ۹۵ که بیشترین پیشرفت اتفاق افتاد، توانستیم ۱۵ درصد نسبت به گذشته در احداث بندر پیش برویم به گونه‌ای که هم‌اکنون فاز یک بندر چابهار قابلیت افتتاح و بهره‌برداری را دارد.

این مدیر بندری در زمینه خرید تجهیزات نیز گفت: سال گذشته با گشایشی که برجام ایجاد کرد، توانستیم در فروردین ماه ال سی لازم را برای خرید تجهیزات باز کنیم که طی آن در بهمن ماه سال ۹۵ اولین تجهیزات وارد بندر شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان این مسئله را بیانگر فروریختن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران به عنوان کشوری که تحریم شده و سازندگان بین‌المللی تجهیزات بندری دانست و افزود: پیش از این حتی برای خرید کوچک‌ترین قطعات با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما هم‌اکنون به برکت قدرت نظام اسلامی همه این تجهیزات با کیفیت عالی به بنادر کشور وارد می‌شود.

این مقام مسئول افزود: نخستین تجهیزاتی که خریداری شد از شرکت لیبهر آلمان بود که بخش اول آن ۲۰ میلیون دلار ارزش داشت.

آقایی در زمینه خرید تجهیزات جدید گفت: ۱۳ دستگاه تجهیزات جدید نیز از جمله چند دستگاه لیچ استراکچر، صفاف و لیفتراک خریداری شده نیز از مبدأ بارگیری شده‌اند و تا پایان شهریور ماه به بندر چابهار وارد خواهند شد.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به اینکه در مدت احداث بندر چابهار از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده کرده ایم، تصریح کرد: با استفاده این منابع در فاز اول ساخت یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی آغاز شده است و مطالعات احداث یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق نیز از همین محل انجام می شود.

وی افزود: از محل منابع صندوق قرار است سه مکنده با توان تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت با همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی ساخته شود که این تجهیزات نیز تا پایان سال جاری در بندر نصب خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نقبی هم به بحث ترمینال مسافری بندر شهید کلانتری زد و ادامه داد: ترمینال مسافری بندر چابهار یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین ترمینال‌های مسافری منطقه است که ارزش آن هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با تاکید براینکه این ترمینال با هزینه پنج و نیم میلیارد تومان نوسازی و تجهیز شده است، گفت: در آبان ماه سال گذشته در خط چابهار به مسقط ۸۰۰ مسافر از طریق این خط تردد کرده‌اند.

آقایی خط چابهار- مسقط را از نظر زمان و فرایندهای ترخیص مسافر دارای بالاترین سرعت ارزیابی کرد و تاکید کرد: این مهم با همکاری همه ارگان‌های مربوط و در یک کار تیمی محقق شد البته ترمینال مسافری چابهار هم‌اکنون و در فصل توفان مانسون فعالیت نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه برای دوره جدید فعالیت این ترمینال مسافری مناقصه‌ای برگزار کرده‌ایم؛ تصریح کرد: در ماه آینده اسناد این مناقصه بازگشایی خواهد شد که امیدواریم پس از آن، این خط مسافری به یک خط پر رونق و با ثبات تبدیل شود.

آقایی در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار نیز گفت: این بندر به لنگرگاه و توقفگاهی برای بخش خصوصی تبدیل شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۴۰ شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند. به عنوان مثال یک شرکت چینی برای احداث کارخانه تولید اوره سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی می کند و هم زمان شرکت سوئدی “سوآپه” سرمایه‌گذاری سه میلیارد تومانی در بخش تصفیه سوخت خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در مجموع میزان سرمایه‌گذاری ها در بندر چابهار ب۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد. در یک نمونه برای احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی ۲۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که ابلاغیه آن در همین هفته اعلام خواهد شد.

آقایی در این زمینه تاکید کرد: بندر چابهار برای هر گونه سرمایه‌گذاری، محدودیتی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش داریم در حوزه بانکرینگ نیز برای خدمات‌رسانی به شناورها خارج از منطقه خلیج‌فارس اقداماتی را صورت دهیم؛ تصریح کرد: پیش از این ما فرصت‌های بانکرینگ را در منطقه به رقبایی مانند بندر فجیره واگذار کرده‌ایم به همین دلیل باید هر چه زودتر در منطقه خارج از خلیج‌فارس، این روند را اصلاح کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اشاره ای نیز به ضعف خطوط مواصلاتی به بندر چابهار داشت و گفت: برای نهایی شدن توان و ظرفیت بندر چابهار نیازمند توسعه خطوط مواصلاتی در پسکرانه هستیم. به همین منظور تاکنون عملیات احداث ۶۰۰ کیلومتر راه‌آهن انجام شده است که ۳۰۰ کیلومتر آن در مرحله ریل‌گذاری است.

آقایی موفقیت بندر چابهار را منوط به اقدامی ملی دانست و گفت: برای بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار سه موضوع باید در اولویت باشد: نخست اینکه این بندر باید در گردونه رقابت وارد شود به همین منظور تبدیل شدن این بندر به منطقه ویژه اقتصادی ضروری است.
دوم انتظار داریم دولت ۳۰ درصد تخفیف سود بازرگانی را برای این بندر اختصاص دهد.
سوم انتظار داریم حداقل ۲۰ درصد از تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور به بندر چابهار تخصیص داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی‌ و فرودگاه‌ها‌
  • موج بندرداری نوین در ایران، بعد از انقلاب شکل گرفت/ از فرصت برجام برای تجهیز بنادر به خوبی بهره بردیم
  • تعامل شهر و بندر در توسعه بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران/ گره گشایی از ترافیک ورودی بندر شهید حقانی
  • راه اندازی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در بندر شهید رجایی برای نخستین بار
  • جزییات برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی ٢٨ بهمن در تهران
  • نجات جان ۹ دریانورد مضطر شناورهای به گل نشسته در بندرعباس بر اثر طوفان
  • برگزاری دوره آشنایی باطراحی و ساخت انواع شناورهای فایبرگلاس و فلزی در بندر بوشهر
  • ارائه بسته پیشنهادی به سازمان بنادر برای حمایت از بخش خصوصی در بندر خرمشهر
  • ۴۰ سال اقدامات سازمان بنادر در بخش زیرساخت بنادر کشور
  • افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۳۴ میلیون تن 
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس