• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن :

ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری برای راه‌آهن با مشارکت وزارت نفت

کد خبر: 70286
تاریخ انتشار: 03 ژانویه 2017 - 9:34 ق.ظ
نسخه چاپی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن در خصوص مصوبات مجلس طی دو روز اخیر در حوزه حمل‌ونقل ریلی همچون دریافت یک درصد از درآمد نفت، حمایت از سرمایه‌گذاران در حمل‌ونقل ریلی، استفاده حداکثری از قانون رفع موانع تولید، اخذ مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری از شوری اقتصاد و برنامه‌های این شرکت برای شرکت قطارهای حومه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های خارجی سخن گفت.

به گزارش پورت پرس، سعید رسولی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن در نشست خبری امروز با اشاره به آخرین دستاوردهای حوزه ریلی و مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سیاست‌های ابلاغی در ارتباط با برنامه‌های ششم توسعه دو بند به حمل‌ونقل ریلی اختصاص دارد و به همین خاطر در لایحه برنامه ششم، دولت مواردی را پیشنهاد کرده بود و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز علاوه صحه‌گذاری دولت احکامی برای توسعه ریل صادر کردند که طی شب گذشته و امروز در مجلس دستاوردهای خوبی حاصل شد.

​اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز به راه آهن
رسولی با اشاره به مهم‌ترین این مصوبات گفت: اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز به راه‌آهن است و این حکم علاوه بر توسعه راه‌آهن موجب اتصال اعتبارات شرکت راه‌آهن به یک منبع مالی شناور خواهد شد که به‌موجب آن این شرکت در طول برنامه ششم می‌تواند یک برنامه درازمدت داشته باشد. بر اساس مصوبه ماده ۷۰، ۱ درصد از قیمت فروش نفت و گاز به ریل اختصاص می‌یابد و این یک منبع پایدار برای توسعه محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاری در ماده ۶۷ گفت: این حکم شامل ۳ بخش مبنی بر تضمین سرمایه از سوی شرکت راه‌آهن، اقتصادی کردن طرح‌های ریلی با استفاده از کمک‌های فنی، اعتباری و ارائه بسته‌های حمایتی برای سرمایه‌گذاران می‌شود و پیرو آن پیش‌بینی‌شده در مورد سرمایه‌گذاری که از منابع ارزی یا از تسهیلات ارزی برای توسعه طرح‌ها استفاده کرده در صورت نوسان نرخ ارز مابه‌التفاوت آن توسط دولت تضمین شود. همچنین قرار شد در مراودات با بخش خصوصی تعرفه حق دسترسی تا زمان تأمین مابه‌التفاوت ارز معاف شوند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد شرکت راه‌آهن با اشاره به استفاده از ماده ۶ قانون رفع موانع تولید برای رفع معضل بدهی‌های انباشته‌شده شرکت راه‌آهن به بانک‌ها بیان کرد: به دلیل اینکه بدهی‌های شرکت راه‌آهن درواقع دیون دولت محسوب می‌شود، دریافت تسهیلات و مراودات بینابین با استفاده از این ماده‌قانون در حال مرتفع شدن هستند.

شرکت نفت موظف به پرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به سرمایه‌گذار می‌شود
رسولی در ادامه به قانون بند «ق» و نقش ناجی‌گری در راستای ارتقا بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: قانون‌گذار در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به شکل تکامل‌یافته‌ای بند «ق» را مطرح کرده است و طبق آن شرکت نفت موظف به پرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به سرمایه‌گذار می‌شود.

وی در ادامه از اخذ مصوبه ۷٫۵ میلیارد دلاری از شورای اقتصاد با همکاری شرکت راه‌آهن و وزارت نفت خبر داد و گفت: این مصوبه باعث ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری برای راه‌آهن می‌شود و هم‌اکنون با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران و عقد قرارداد با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت شاهد افزایش سرعت پیشرفت امور و ایجاد فرصت در حمل‌ونقل کشور خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با توجه به تأکید دولت بر توسعه حمل‌ونقل سبز و مزایای ریل خاطرنشان کرد: ناگزیر به کاهش هزینه بلیت قطار هستیم و برای تحقق این هدف، دولت اقدامات حمایتی خوبی از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته است که ازجمله آن می‌توان به اختصاص رقم مشخص و روش‌های نقدی یا تهاتری برای تأمین سوخت لکوموتیوهای راه‌آهن اشاره کرد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز در خصوص مقایسه عملکرد راه‌آهن در جذب سرمایه در قبل و بعد از دولت یازدهم گفت: قبل از سال ۹۳ طرح‌های پیوست قانون شماره ۱ بودجه با ۶۰۰ میلیارد تومان به‌علاوه ذخایر ارزی استفاده می‌شد و اما بعد از تصویب این قانون شاهد افزایش طرح‌های پیوست به همراه استفاده از محل عوارض گمرکی، ماده مربوط به استفاده از ۲۰ درصد فروش گازوئیل، استفاده از اوراق مشارکت و صندوق توسعه هستیم و اکنون اعتبارات مناسبی با عنایت دولت برای افزایش سرعت طرح‌ها جذب‌شده است.

رسولی بابیان اینکه از سال ۹۳ به بعد اعتبارات راه‌آهن رشد قابل‌توجهی داشته است تصریح کرد: این پیشرفت مقرون تأکید مقام معظم رهبری، دولت و مجلس بوده است و با همکاری مجلس موفق به اخذ مصوبه یک میلیارد دلاری شدیم که تأثیر آن در سال ۹۶ مشخص خواهد شد.

پیگیری سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در قالب اعتبارات فنی
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر پیگیری سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در قالب اعتبارات فنی اظهار داشت: می‌توان به توافق با کشور آذربایجان برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا و مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری اشاره کرد که تاکنون این مذاکرات ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: همچنین در حال مذاکره با کشور ایتالیا برای سرمایه‌گذاری به ارزش ۴ میلیارد یورو در مسیرهای قم-اراک، تهران-همدان و تأمین ناوگان سریع‌السیر، سرمایه‌گذاری چین در مسیر تهران-مشهد، با فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در خطوط و ناوگان قطره‌های حومه‌ای و پیگیری مباحث چندجانبه با قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین برای ایجاد یک کریدور ریلی هستیم که مذاکرات سیاسی در مورد آخر به پایان رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر برنامه‌های شرکت راه‌آهن و تعیین ساختار در قبال مصوبه جدید مجلس برای تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای تصریح کرد: باید توجه داشت که ساختار قطار شهری و حومه‌ای با شرکت قطار حومه‌ای راه‌آهن متفاوت است و شرکت قطار شهری ازنظر قانونی نمی‌تواند متولی حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای باشد زیرا اجازه مصرف منابع مالی خود در شهر دیگر یا به‌واسطه همکاری با شهرداری دیگری را ندارد.

رسولی در پایان تأکید کرد: ازاین‌رو شرکت‌های راه‌آهن در تمام جهان متولی قطارهای حومه‌ای هستند؛ اما شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای به دنبال تصدی‌گری نیست و رویکرد اجتماعی دارد تا ضمن پایین نگاه‌داشتن نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای برای ساکنان شهرهای اقماری صرفه اقتصادی ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس