• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

ورود دریاخواران بی رحم به سواحل جنوب/خشک‌کردن دریا برای اهداف تجاری و صنعتی

کد خبر: 68519
تاریخ انتشار: 27 آگوست 2016 - 8:23 ق.ظ
نسخه چاپی

بعد از دریاخواری در سواحل شمالی کشور،حالا حاشیه سواحل جنوبی این مرز و بوم در تیررس قرار گرفته است.

به گزارش دریانگار ،مدت هاست اخباری از دریاخواری و دستبرد به منابع طبیعی در خطه شمالی کشور به گوش می رسد.

جنگل ها،اراضی کشاورزی و زراعی،تغییر کاربری ها و حاشیه سواحل و رودخانه های استان های مازندران و گیلان به دستمایه ای برای کسب سودهای هنگفت برای عده ای از افراد طماع تبدیل شده است.

اگر چه دریا خواری و زمین خواری ها کام دوستداران طبیعت کشور را تلخ کرده،اما آنچه که تا حدودی باعث تسکین دردهای علاقه مندان به منابع طبیعی می شد به سواحل جنوبی کشور باز می گشت که تا حدودی از گزند افرد طماع در امان بود،اما این امید و دلخوشی دوام چندانی نداشت و براساس گزارشات واصله تیغ و دندان تیز دریا خواران برخی از سواحل جنوبی کشور را نشانه رفته است.

آنچه که تلخی دریا خواری و زمین خواری ها در جنوب کشور را عمیق و تشدید می کند به کم توجهی برخی از دستگاه ها و ادارات دولتی باز می گردد.

اگر چه هدف برخی از نهادها و ادارات،پیگری و توسعه پروژه های شهری و تحقق توسعه پایدار در برخی از مناطق این استان است،اما آسیبی که طبیعت و تخریب آن از این حیث متحمل می شود آنچنان نگران کننده است که هیچ طرح و پروژه عمرانی،جبران کننده آن نخواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه جام جم،مجری چنین پروژه هایی برخی ازارگان های دولت همچون استانداری،شهرداری اداره بنادر و کشتیرانی و….است.

ظاهرا شکایات و نامه نگاری های متعددی نیز بواسطه فعالیت های مذکور برخی ادارات از سوی محیط زیست و شرکت آب منطقه ای این خطه در دستور کار قرارگرفته که گذشت زمان،ثمره و نتایج ان را محرز و ملموس خواهد کرد اما به هر ترتیب تخریب و خسارتی که به اکوسیستم دریایی وارد می شود با چنین شکایاتی مرتفع نخواهد شد.

*از ساخت دهکده گردشگری تا احداث اسلکه و بارانداز

طرح ها و پروژه های تعریف شده در برخی از این مناطق به ساخت دهکده گردشگری،احداث بار انداز،اسکله، استقرار بزرگ ترین چرخ و فلک خاورمیانه و…معطوف می شود که در برخی مناطق با خشک شدن بخش هایی از سواحل دریا با نخاله های ساختمانی و شن و ماسه در حال اجرایی می شود.

محمد مهدی طیاری،یکی از فعالان دوستدار محیط زیست در بوشهر،می گوید:دهکده گردشگری از طرح هایی محسوب می شود که مقرر است در چهار فاز و در گستره ای به وسعت ۸۵ هکتار به اجرا در خواهد آمد.

براساس اظهارت این فعال حوزه زیست محیطی،اساسا ساخت و ساز و احداث چنین پروژه هایی در محدوده این مناطق(حد فاصل بخش عمق دریا و ساحل)غیر قانونی است.

از دیگر ابعاد تخریب چنین پروژه هایی،به تحت الشعاع قرار گرفتن زیست برخی از آبزیان معطوف می شود که باید برای جلوگیری از آن اقدامات فوری و عاجل مد نظر قرار گیرد.

به واقع فعالیت در چنین محدوده هایی،منابع غذایی آبزیان را به شدت به خطر می اندازد و این موضوع طبیعتا در دراز مدت،تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری را برای زیست آبزیان این خطه در پی خواهد داشت.

امید آن می رود پیش از آنکه سواحل جنوبی بوشهر همچون مناطقی از شمال کشور به جولانگاه فعالان حوزه ساخت و ساز مبدل شود اقدامات جدی،موثر و کارآمدی لحاظ شود تا طراوت خاص این مناطق همچون گذشته حفظ شود./خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس