• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
شنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۹
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

رییس مجمع عالی واردات مطرح کرد؛

واردات ته لنجی یعنی قاچاق قانونی

کد خبر: 68226
تاریخ انتشار: 07 آگوست 2016 - 3:08 ب.ظ
نسخه چاپی

ته لنجی برهم زننده اصلی برنامه ها و سیاست های رونق بخشی به تولید داخلی است که باید سامان دهی شود.

به گزارش دریانگار، ته لنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب کشور رواج دارد. بر این اساس کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند. به تحلیل اگزیم نیوز بخشی از مردم با هدف حمایت و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بدون طی مراحل تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولتی نسبت به واردات کالاهای خارجی اقدام می کنند که کارشناسان معتقدند این موضوع اثرات زیانباری را بر مجموعه اقتصاد کشور بر جای می گذارد. به عقیده واردکنندگان قانونی در کشور، مادامی که واردات از مبادی رسمی با هزینه های هنگفتی روبرو است، این نوع قاچاق که نوعی امتیاز برای واردکنندگان قاچاقی این محصولات محسوب می شود آثار زیان باری برای بخش تولید نیز به همراه خواهد داشت.

در این رابطه علیرضا مناقبی مدیر مجمع عالی واردات معتقد است واردات ته لنجی قانون مدونی ندارد و بر هم زننده اصلی برنامه ها و سیاست های رونق بخشی به تولید داخلی است. علیرضا مناقبی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: دریا تنها راه امرار معاش و درآمد برای مردم جنوب کشور به ویژه مرزداران و مردمانی است که در مسیر و مبادی ورودی کشور زندگی می کنند. با این وجود مقامات محلی جهت ایجاد اشتغال و امکانات، ته لنجی را بنا نهادند که سال به سال بر میزان آن افزوده شد و ماهیت تجاری پیدا کرد تا جایی که ملوانان خود را مستحق ورود کالای ته‌لنجی می‌دانند و متعاقباً حجم کالای ته‌لنجی از مواد مصرفی و خوراکی به لوازم خانگی تغییر و نهایتاً به سایر گروه کالاهای تجاری سرایت یافت.

وی اضافه کرد: گمرک چنین قانونی را قبول ندارد و حتی برای آن پته ای (مجوز خروج کالا) صادر نمی کند. مناقبی در خصوص اثرات ته لنجی بر روی تجارت و واردات نیز توضیح داد: از دیدگاه ما هر رویه و روشی موازی مسیر کار قانونی باشد با هر اسمی، مشکل دارد و معضلی برای اقتصاد کشور است. در حقیقت این روش، شیوه مناسبی برای کمک به افراد مرزنشین یا مردمان مبادی ورودی مرزها نیست، چرا که این شیوه به اسم مرزداران و این قشر زحمتکش اما به کام دلالان و سودجویان تمام می شود بطوریکه از زمان آغاز این قانون تاکنون تغییر محسوسی در نوع و روش زندگی این مردمان حاصل نشده است.

وی افزود: در این شیوه باندهای سازمان‌یافته با سوءاستفاده از سهمیه ملوانان و مرزنشینان اقدام به واردات گسترده و مویرگی کالاهای تجاری به شبکه مصرف می‌کنند، انتقال این کالاها به شبکه مصرف ملی مستلزم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و کسب مجوزهای لازم مثل استاندارد و کیفیت است که در این روش به هیچ عنوان رعایت نمی شود.

علیرضا مناقبی با تاکید بر اینکه این شیوه ته لنجی قانونی نیست و نوعی قاچاق محسوب می شود، گفت: در ادبیات تجارت به ورود کالا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی قاچاق و به آن دسته از شیوه‌های قاچاق که با سوءاستفاده از مجوزها و خلأ‌های قانونی و با ظاهر قانونی انجام می‌شود شبه‌قاچاق می‌گویند در اینصورت ورود کالای قاچاق تحت مجوزهای ته‌لنجی و امتیازات مقرر‌ شده برای مرزنشینان از مصادیق بارز قاچاق است.

وی اظهار کرد: امروزه ته لنجی حقی غیر قابل خدشه برای شاغلین کشتی های باری و ملوانان منظور و زمینه واردات حجم عظیمی از کالا به کشور را فراهم کرده است تا جایی که صد تن بار موجود در لنج تحت عنوان ته لنجی تعریف و به راحتی و بدون نیاز به طی مراحل گمرکی در بنادر تخلیه می شود، اما سوال اینجا است که آیا می شود به این حجم از واردات ته لنجی گفت و یک ملوان تا چه اندازه نیازمند لوازم زندگی است؟ ته لنجی یعنی کالایی که در داخل لنج مانده و مصرف نشده، اما چیزی که در واقعیت مشاهده می کنیم کالای وارداتی است نه ته لنجی.

رییس مجمع عالی واردات درخصوص مقابله دولت با این موضوع بیان کرد: وظیفه دولت است تا با این موضوع برخورد کند و در مقابل واردات هر گونه کالا با عنوان ته لنجی بایستد. در واقع دولت باید با تدبیر، مدیریت و ساماندهی این معضل و دغدغه بوجود آمده را حل کند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند اصلاحات نیست بلکه باید کاملا با آن برخورد کرد تا متوقف شود، چرا که این مساله به تولید کشور ضرر می رساند. مناقبی با بیان این که کالایی از این مسیر وارد کشور می شود که در داخل نیز تولید می شود گفت: به نوعی این موضوع برهم زننده اصلی برنامه ها و سیاست های رونق بخشی به تولید داخلی است، تولیدی که برای اشتغال آفرینی و پویایی اقتصاد داخلی نقش مهمی دارد و تلاش تمام بخش های کشور اکنون معطوف به رونق بخشی به تولید داخلی است.

مناقبی اضافه کرد: واردات کالا همچون ته لنجی، ملوانی، پیله وری و… نه تنها هیچ فایده ای جز بهم ریختگی فضای کسب و کار و سردرگمی نهادهای نظارتی در بحث نظارت بر واردات کالا نخواهد داشت که چرخه تولید را به دلیل خارج کردن تجارت و واردات از مسیر قانونی اش به خطر انداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس