• بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
تماس با ما | پیوند ها | درباره ما | RSS
پنج شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۹
پایگاه خبری، تحلیلی حوزه دریایی ایران - دریانگار
چندرسانه ای
  • صفحه اصلی
  • چندرسانه ای
  • آرشیو
  • مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی
  • حضور مدیر بنادر جمهوری آذربایجان در بندر نوشهر
  • مراسم روز جهانی دریانورد
  • گزارش سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی
  • بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی کشور – بهمن ماه ۹۶ تهران
عضویت در خبرنامه الکترونیک
  • خبر روز
  • روی خط خبر
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان

  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری

  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر

  • نجات ۱۸ نفر سرنشین یک فروند لنج صیادی در محدوده بندر چابهار

  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت

  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار

  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)

  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد

  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه

  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد

  • رشد ۱۲ درصدی صادرات/ صادرات یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار کالا از پایانه‌های استان بوشهر

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • آغازعملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار

  • جزئیات ۴ دیدگاه برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰

  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد

  • واکنش کره جنوبی به توقیف کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس

  • کاهش ۴٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی

  • صف آرایی موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس/ امضاها تکمیل شد

  • رشد ۳۹ درصدی بارگیری کالای عمومی در بندر خرمشهر

  • اسکله جزیره خارگ برای پهلوگیری شناورها راه‌اندازی می‌شود

  • شناورهای غرق‌ شده خلیج گرگان از آب خارج می‌شود

  • ۵۰۰ هزار تن کالا، بندر امام را برای رسیدن به ۲۰ نقطه کشور ترک کردند

  • دومین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت

  • جزییات حمله سایبری به بندر شهید رجایی

  • دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

  • معاونت جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد

  • بندر امام میزبان همایش پدافند غیرعامل بنادر کشور

  • بلاتکلیفی کالاهای مصرفی در بنادر/ احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

مرگ ۳۵ درصد از مرجان‌های خلیج چابهار

کد خبر: 17760
تاریخ انتشار: 30 سپتامبر 2015 - 5:17 ب.ظ
نسخه چاپی

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: بررسی‌های اخیر نشان داد که ۳۵ درصد از مرجان‌های خلیج چابهار به دلیل رسوب گرفتگی به طور کامل از بین رفته‌اند.

به گزارش پورت پرس(دریانگار)، سعید محمودی افزود: طی چند روز اخیر بررسی‌های کارشناسی به همراه تیم غواصی متخصص روی مرجان‌های خلیج چابهار انجام شد.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد که میزان سفید شدگی در مرجان‌های خلیج چابهار در مقایسه با مرجان‌های خلیج فارس به مراتب بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مقاومت مرجان‌های چابهار در مقابله با عوامل طبیعی نسبت به مرجان‌های خلیج فارس به مراتب زیادتر است.

به گفته وی، دلیل این امر نیز به احتمال فراوان مربوط به وزش بادهای مونسون و ایجاد امواج با تلاطم بیشتر است که همین امر باعث خنک تر شدن آب دریا در مقایسه با خلیج فارس است.

محمودی افزود: مرجان‌هایی که دچار سفیدشدگی شده بودند از گونه توده‌ای بودند.

وی اظهار کرد: روی برخی از مرجان‌ها که دچار پدیده سفیدشدگی شده بودند، احیای پولیپ‌های مرجانی دیده شد که حاکی از احیای مجدد آن مرجان است.

محمودی تصریح کرد: بنابراین این احتمال وجود دارد برخی از مرجان‌های سفید شده دوباره احیا شده و زندگی دریایی خود ادامه دهند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص میزان سفیدشدگی مرجان‌ها و مواجهه تعداد زیادی از مرجان‌های خلیج چابهار با مرگ، گفت: بررسی‌های بیشتر نشان داد بیش از ۳۵ درصد از کلونی‌ها سایت جدید مرجانی چابهار دچار مرگ شده‌اند.

محمودی اظهار داشت: بسیاری از این رسوبات با منشأ خشکی و با احتمال زیاد ناشی از فعالیت‌های لایروبی پروژه ساخت اسکله شهید بهشتی بوده است.

وی یادآور شد: بیشتر مرجان‌هایی دچار رسوب گرفتگی شده بودند که چیدمان آن به صورت مقعر و تخت در کف سایت مرجانی صورت گرفته بود.

محمودی تاکید کرد: اما اکثر کلونی‌هایی که به صورت گنبدی شکل چیدمان یافته بودند دچار رسوب گرفتگی نشده و به حیات‌شان ادامه داده بودند.

وی خاطرنشان ساخت: با پایش‌هایی که انجام شد موفق شدیم رسوبات ایجاد شده را از روی تعدادی از مرجان‌ها پاک‌سازی کنیم تا احتمال مرگ مابقی را کاهش دهیم.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌چنین با کمک تیم غواصی متخصص، مرجان‌های واژگون شده را دوباره به حالت اولیه بازگردانده و به آنها ساخت گنبدی شکل بخشیدیم.

محمودی تاکید کرد: اگر در چیدمان سایت جدید مرجانی، کلونی‌ها به صورت گنبدی قرار داده می‌شدند شاهد این فاجعه زیست محیطی نبودیم.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با انجام پایش‌های مکرر بتوانیم به موقع نسبت به نجات مرجان‌های در معرض خطر نابودی اقدامات لازم را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامسونگ
jabama 2
ارغیانی
تبليغ
  • بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادرغرب هرمزگان
  • امضاء تفاهم نامه همکاری برای اشاعه فرهنگ دریایی و بندری
  • بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بندر خرمشهر
  • ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت
  • اجرای بیش از ۳هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه‌گذاری و عمرانی در بندر چابهار
  • افزایش قابلیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره)
  • اختلاف اعضای اوپک پلاس در مورد افزایش تولید در ماه فوریه به روز دوم کشیده شد
  • کاهش ۴۲ درصدی صید در سواحل گیلان نسبت به سال مشابه
  • کشتی کره‌ای باید خسارت وارده به محیط زیست را بپردازد
  • ایران یک کشتی حمل مواد شیمیایی و نفتی با پرچم کره‌جنوبی را توقیف کرد
  • رجايي
ارگان هاي دريايي
تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است
Copyright© PortPress, all rights reserved
طراحی و اجرا : مجتمع رسانه ای پورت پرس